طرح ثبت الکترونیکی ورود به محدوده زوج و فرد/ آیا در کنترل آلودگی هوا موثر است؟

 کنترل ورود خودرو براساس شماره پلاک زوج و فرد از طرحهای تناوبی کنترل آلودگی هواست که با توجه به کیفیت نا مطلوب هوای اصفهان با شیوه نظارتی جدید یعنی استفاده از دوربینهای پلاک خوان آغاز شده است. این طرح گرچه در برخی مواقع میتواند موثر باشد ولی وقتی با شرایط بافت مرکزی شهر اصفهان منطبق می شود دارای عدم هماهنگی های قابل توجهی است که کارایی طرح را با پرسشهای مهمی مواجه می سازد و حتی شاید در برخی موارد با سرگردان نمودن خودروها در مرکز شهر باعث تشدید آلودگی هوا در اطراف حلقه زوج و فرد شود که در زیر برخی موارد آورده میشود:

1- زمان اجرای طرح؛ مسدود بودن خیابان چهارباغ عباسی و بخشی از طالقانی و یک باند چهارباغ بالا به دلیل عملیات مترو، مسدود بودن یک باند خیابان خلجا به دلیل تعریض خیابان، عملیات لوله گذاری در بعضی خیابانهای مرکز شهر در روزهای اخیر به اندازه کافی باعث افزایش مشکلات ترافیکی و سرگردانی رانندگان مرکز شهر شده است و قطعا همزمانی طرح زوج و فرد با مسدود بودن خیابانها باعث هم افزایی مشکلات ترافیکی خواهد شد.

2- در اجرای طرح به این موضوع توجه نشده که با کسر خودرو در محدوده ممنوعه، شاهد افزایش بیشتر تردد خودرو در اطراف محدوده زوج و فرد خواهیم بود و بخشی از این خودروها با افزایش طول مسیر حرکتی یه دنبال روزنه نفوذ و سپس خروج از محدوده طرحند. ضمن آنکه در مرحله اول طرح شاهد تردد زیاد خودروها در گذرهای فرعی برای فرار از نظارتهای ترافیکی و گره های سخت ناشی از آن بودیم.

3- عدم توجه به کاربریهای شهری در محدوده طرح؛ به عنوان مثال خیابان فردوسی کاربری عمدتا تجاری و خیابان شمس آبادی کاربری عمدتا درمانی دارد، چگونه دو کاربری مختلف می تواند در یک برنامه مدیریتی قرار گیرند، چه تدبیری اندیشیده شده تا بیماران که دارای توانمندی حرکتی محدودتری هستند خود را در محدوده ای که کاربری درمانی دارد،به پزشک یا مرکز مربوطه برسانند؟  ضمن انکه برخی مراجعین درمانی از دیگر شهرها و یا روستاها به اصفهان آمده و برای مراجعه به پزشک با مشکلات متعددی روبرو خواهند شد.

4- ترغیب مردم ساکن محدوده به خرید خودروی بیشتر و داشتن دو خودرو با شماره های زوج و فرد برای غلبه بر مشکل زوج و فرد

5- این طرح دو سویه بوده و باید قبل از اجرا فرهنگ سازی لازم انجام می شد. چیزی که فرایند قابل توجهی از آن دیده نشد.

به هرحال اجرای این طرح و یا هر طرح ترافیکی دیگر بدون مطالعات کافی و انطباق با فرهنگ شهر نتایج مناسبی نخواهد داشت و اعتقاد دارم موفقیت این طرح نیازمند بررسیهای بیشتری قبل از اجرا بوده است. باید توجه داشته باشیم آلودگی هوا با تدبیر قابل کنترل است و دستور و جریمه فقط یک ابزار است نه راهکار.

 

/ 3 نظر / 15 بازدید
www.hostexhibition.com نمايشگاه هاست

با سلام به شما دوست عزيز : از سايت من ديدن کنيد براي شما يک پيشنهاد خوب دارم تبديل و بلاگ شما به سايت دائمي هاستينگ رايگان هديه ما به شما با من در تماس باشين يا هو اي دي host_iran هاست,هاست رايگان,هاستينگ,فروش هاست,خريد هاست,سرور مجازي,وي پي اس ------------------- يک سايت جديد براي اپلود فايل ها و عکس ها بدون محدوديت مي توانيد عضوش بشين و تا يک ترا بايت فضاي رايگان داشته با شيد تازه در ازاي دانلود هر فايلتون هم و يا معرفي زير گروه که عضو ويزه سايت شوند پول در بيارين و تا روزانه 20 دلار در امد داشته باشين .... براي دانلود از لينک هاتون لينک مستقيم تو وبلاگتون بزاريد و کلي امکانات ديگه دوست داشتين حتما به ما سر بزنيد updap دات کام ------------------- فروش نرم افزار ارسال پست اتوماتيک به وبلاگ هاي پرشين بلاگ نرم افزار انتقال مطلب از فيد به پرشين بلاگ ارسال پست اتوماتيک از RSS به وبلاگ هاي پرشين بلاگ با من در تماس باشين براي خريد نرم افزار هديه من به شما يک پنل رايگان براي ارسال تبليغات در وايبر براي گرفتن پنل تحت وب خود به من ايميل بزنيد cc-ir دات کام

لاین تم

سلام وب خوبی داری.البته همیشه جا واسه پیشرفت هست.امیدوارم همیشه موفق باشی. به منم سر بزن خوشحال میشم و نظرتو بگو منتظرت هستم. راستی اگه با تبادل لینک موافقی منو با اسم " تم لاین line theme " لینک کن و خبر بده با چه اسمی لینکت کنم.موفق و پیروز باشی ♥

برهانی

تشکر از توجهتان به این موضوع بررسی این طرح در شهر تهران ناکارامدی آن را نشان داده و لذا بدنبال طرح های دیگر نظیر تعیین محدوده تردد هر نوع خودرو با توجه به میزان آلایندگی می باشند. قدر مسلم اینکه تا ساختار مرکز محور شهر اصفهان اصلاح نشده است و مهمترین مراکز تجمع جمعیت نظیر ادارات دولتی، مراکز درمانی و مراکز خرید پرتردد در محدوده همین منطقه زوج و فرد متمرکزند اجرای اینگونه طرح ها تنها باعث زحمت و مشکل برای مردم می شود. نکته دیگری که به آن توجه نشده فشار مضاعفی است که به ساکنین این مناطق حتی برای خروج از محدوده وارد می شود و موجب می گردد خانواده های دارای توان مالی اقدام به افزودن تعداد خودروهای خود نمایند و نتیجه آن در اشباع کوچه پس کوچه های این مناطق از خودروهای پارک شده به روشنی قابل مشاهده است